Datum | 27.01.2021 

Loši poslovni krediti – kako da ih se rešite na vreme i ostvarite maksimalan profit?


Zamka svih loših poslovnih kredita je što vam nude kratkoročno rešenje na uštrb dugoročnog cilja. U tu zamku se upada jer se po pravilu ide linijom manjeg otpora. Prihvataju se neki krediti olako i negativne posledice se po pravilu otkriju kasno. 

Poenta ove priče je da se iz čeljusti tih loših kredita što pre izbavimo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suštinski problem svakog lošeg kredita je neadekvatna dinamika otplate.

 

Jednostavno, rate po osnovu kredita su previsoke i neusaglašene sa novčanim tokovima biznisa. To stvara nepotreban pritisak na novčane tokove i primorava menadžment na neke neželjene kompromise, koji smanjuju profit ili u ekstremnim slučajevima vode u gubitke.

 

Rešenje za izlazak iz ovakve situacije je samo jedno. Smanjiti rate i prilagoditi ih onom nivou koji biznis može da servisira dugoročno i uredno.

 

Dakle prvi korak je da se vidi koliki je to neki max iznos rate koji biznis može da nosi.

 

Drugi korak je da se postavi strategija kako da se rate spuste na nivo manji od tog.

Korak br 1  – Izračunati max nivo rate koju biznis može da nosi.

 

Ovo je posao u kome  finansijski direktor ima glavnu reč. On je taj koji treba da napravi finansijki plan koji će mu pomoći da ovaj zadatak uspešno obavi. Matematika nije ni malo jednostavna. Max rata isključivo zavisi od toga koliko novca može da dođe iz biznisa, a na to utiče dosta faktora… od toga koliki rast prihoda se planira, sa kojim maržama, na kojim kupcima… Ponekad, male promene profitnih marži, male promene u naplati potraživanja (produženje rokova naplate od svega par dana), male promene u načinu nabavke zalihe… mogu poprilično da utiču na novčani tok koji generiše sam biznis.

Imati sve ove informacije u glavi je nemoguća misija. I nepotrebna. Sve što vam je potrebno je da tražite od finansijskog direktora da Vam napravi excel projekciju gde promenom različitih parametara možete lako da se dođe do konačne cifre koliko para možete da obezbedite iz biznisa.

 

Kada se dođe do te cifre, obično se ona koriguje za 20-30% na dole, čisto zbog sigurnosti i nekih nepredviđenih događaja na koje ne možete da utičete.

 

Time je rešen prvi zadatak. Određen je max nivo rate kredita.

 

Ukoliko smo uspešno rešili prvi zadatak tj. odredili maksimalni nivo rate koje Vaš biznis može da servisira, prelazimo na sledeći zadatak. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Korak br. 2 – Definisati strategiju kako ćete smanjiti ratu ispod max moguće!

 

Suštinski imamo 4 načina da vratimo novac koji smo pozajmili.

 

Prvi način podrazumeva da se oslonimo na prilive iz redovnog biznisa (redovnog profita)

Stvar je jasna. Profit koji biznis generiše ćemo iskoristiti da što pre zatvorimo sve loše kredite (sve kredite čija dinamika otplate nam ne odgovara). Međutim, ako smo se previše opteretili sa lošim kreditima, ovo nije dovoljan izvor. Potrebno je ići dalje tj pronaći dodatne izvore otplate.

 

Drugi način podrazumeva da se oslobodimo nepotrebne imovine i taj novac upotrebimo da se oslobodimo nepotrebnih kredita koje smo koristili da finansiramo upravu tu nepotrebnu imovinu.

Svu onu stalnu imovine (nekretnine, oprema, vozila...) koja nije nužno potrebna biznisu treba kategorisati kao imovinu koja je raspoloživa za prodaju i polako se uz korektne uslove osloboditi iste. Suština je da se ništa ne radi u iznuđenoj situaciji, već pametno, na vreme. Ovo je obično nešto što traje dugo i zato ne treba mnogo čekati, nego doneti mudru odluku i odlučno krenuti u njenu implementaciju. Od tog momenta do priliva novca zna da prođe i po godinu dana.

Ista priča važi i za pojedine zalihe. Višak zaliha nepotrebno vezuje novac i ne doprinosi povećanju profita. Shodno tome, ako hoćemo da smanjimo nivo loših kredita, a da pri tome ne ugrozimo profit, potrebno je da malo prečešljamo politiku nabavke i oslobodimo se viška zaliha.

Takođe, često se ispostavi i da saradnja sa pojedinim kupcima donosi realtivno mali profit naspram potraživanja (novčanih ulaganja u te kupce). Često se desi da je negde taj odnos takav da profit od saradnje sa tim kupcima čini manje od 3% potraživanja od tih kupaca. Drugim rečima, kada se dodaju troškovi finansiranja tih kupaca (troškovi kamate), ispostavi se da zarade tu zapravo ni nema. Takvi kupci i takva potraživanja vam ne trebaju. Ako se njih odreknete nećete izgubiti ništa od profita, a to će direktno doneti dodatni keš za smanjenje loših kredita.

 

Treći način je da restrukturiramo izvore finansiranja (oslobodimo se kratkoročnih kredita koji nam pritiskaju likvidnost i zamenim ih kvalitetnijim izvorima finansiranja).

Strategija je jednostavna. Potrebno je napraviti sastanak sa postojećim kreditorima i redefinisati način saradnje ili pronaći nove kreditore koji će vas ispratiti na način koji je dugoročno održiv i isplativ za sve. Ovde kvalitetno urađen finansijski plan igra ključnu ulogu! Ujedno ovo je nešto što mi radimo i gde možemo poprilično da pomognemo. Za više detalja pogledati OVDE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Četvrti način sam namerno ostavio za kraj.

To je UBEDLJIVO NAJBOLJI NAČIN DA SE OSLOBODITE SVIH LOŠIH KREDITA I NEPOTREBNIH GUBITAKA!

 

Podrazumeva da uvedemo ozbiljan finansijski kontroling, detektujemo gde nam novac curi, zatvorimo te "rupe" i iz viška likvidnosti polako krenemo da se oslobađamo svih nepotrebnih kredita. Suštinski te gubitke smo godinama tolerisali ni ne znajići za njih i finansirali ih između ostalog sa istim tim lošim kreditima. Sada je vreme za preokret!

O čemu se radi?

U svakom biznisu nastaju neki nepotrebni gubici (imamo neka ulaganja koja ne opravdavaju troškove) koji umanjuju profit. Sve te gubitke moguće je na vreme videti i sprečiti i na taj način višak novca upotrebiti da se smanje loši krediti. To je moguće samo ako postoji dobar i pravovremeni sistem izveštavanja (informacije dostupne na klik). Npr, kompanije koje imaju postavljen finansijski kontroling mogu tačno na klik da vide, na kojim proizvodima, kupcima, tržištima odstupaju od plana, koji prodavci su ispod targeta, u kojim troškovnim centrima i na kojim troškovima dolazi do probijanja budžeta, kada se i koliko dugo ovakve stvari dešavaju, ko je za to odgovoran i sve to u realnom vremenu bez dugih i iscrpljujućih mesečnih sastanaka.

I sve to tako da su podaci međusobno ukršteni. Npr: za nekog prodavca možete tačno da vidite na kojim proizvodima, na kojim kupcima, na kojim tržištima je podbacio. Ako i on ima takvu informaciju, sigurno će mu značiti da neke stvari i rezultate popravi.

Finansijski kontroling će Vam na izuzetno moćan način pokazati šta tačno da uradite da povećate profit, a time i izbegnete nepotrebne gubitke. 

Primer jednog takvog izveštaja možete da pogledate na linku OVDE (ukoliko ovo čitate na telefonu okrenite isti horizontalno).

 

Ukoliko vam je sve ovo što ste pročitali interesantno i mislite da bi mogli da vam pomognemo da se oslobodite loših kredita i tegova koji vam vuku biznis na dole budite slobodni da se prijavite za konsultaciju ovde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum | 27.01.2021 

Loši poslovni krediti – kako da ih se rešite na vreme i ostvarite maksimalan profit?


Zamka svih loših poslovnih kredita je što vam nude kratkoročno rešenje na uštrb dugoročnog cilja. U tu zamku se upada jer se po pravilu ide linijom manjeg otpora. Prihvataju se neki krediti olako i negativne posledice se po pravilu otkriju kasno. 

Poenta ove priče je da se iz čeljusti tih loših kredita što pre izbavimo.

Suštinski problem svakog lošeg kredita je neadekvatna dinamika otplate.

 

Jednostavno, rate po osnovu kredita su previsoke i neusaglašene sa novčanim tokovima biznisa. To stvara nepotreban pritisak na novčane tokove i primorava menadžment na neke neželjene kompromise, koji smanjuju profit ili u ekstremnim slučajevima vode u gubitke.

 

Rešenje za izlazak iz ovakve situacije je samo jedno. Smanjiti rate i prilagoditi ih onom nivou koji biznis može da servisira dugoročno i uredno.

 

Dakle prvi korak je da se vidi koliki je to neki max iznos rate koji biznis može da nosi.

 

Drugi korak je da se postavi strategija kako da se rate spuste na nivo manji od tog.

Korak br 1  – Izračunati max nivo rate koju biznis može da nosi.

 

Ovo je posao u kome  finansijski direktor ima glavnu reč. On je taj koji treba da napravi finansijki plan koji će mu pomoći da ovaj zadatak uspešno obavi. Matematika nije ni malo jednostavna. Max rata isključivo zavisi od toga koliko novca može da dođe iz biznisa, a na to utiče dosta faktora… od toga koliki rast prihoda se planira, sa kojim maržama, na kojim kupcima… Ponekad, male promene profitnih marži, male promene u naplati potraživanja (produženje rokova naplate od svega par dana), male promene u načinu nabavke zalihe… mogu poprilično da utiču na novčani tok koji generiše sam biznis.

Imati sve ove informacije u glavi je nemoguća misija. I nepotrebna. Sve što vam je potrebno je da tražite od finansijskog direktora da Vam napravi excel projekciju (finansijski plan) gde promenom različitih parametara možete lako da se dođe do konačne cifre koliko para možete da obezbedite iz biznisa.

 

Kada se dođe do te cifre, obično se ona koriguje za 20-30% na dole, čisto zbog sigurnosti i nekih nepredviđenih događaja na koje ne možete da utičete.

 

Time je rešen prvi zadatak. Određen je max nivo rate kredita.

 

Ukoliko smo uspešno rešili prvi zadatak tj. odredili maksimalni nivo rate koje Vaš biznis može da servisira, prelazimo na sledeći zadatak

Korak br. 2 – Definisati strategiju kako ćete smanjiti ratu ispod max moguće!

 

Suštinski imamo 4 načina da vratimo novac koji smo pozajmili.

 

Prvi način podrazumeva da se oslonimo na prilive iz redovnog biznisa (redovnog profita)

Stvar je jasna. Profit koji biznis generiše ćemo iskoristiti da što pre zatvorimo sve loše kredite (sve kredite čija dinamika otplate nam ne odgovara). Međutim, ako smo se previše opteretili sa lošim kreditima, ovo nije dovoljan izvor. Potrebno je ići dalje tj pronaći dodatne izvore otplate.

 

Drugi način podrazumeva da se oslobodimo nepotrebne imovine i taj novac upotrebimo da se oslobodimo nepotrebnih kredita koje smo koristili da finansiramo upravu tu nepotrebnu imovinu.

Svu onu stalnu imovine (nekretnine, oprema, vozila...) koja nije nužno potrebna biznisu treba kategorisati kao imovinu koja je raspoloživa za prodaju i polako se uz korektne uslove osloboditi iste. Suština je da se ništa ne radi u iznuđenoj situaciji, već pametno, na vreme. Ovo je obično nešto što traje dugo i zato ne treba mnogo čekati, nego doneti mudru odluku i odlučno krenuti u njenu implementaciju. Od tog momenta do priliva novca zna da prođe i po godinu dana.

Ista priča važi i za pojedine zalihe. Višak zaliha nepotrebno vezuje novac i ne doprinosi povećanju profita. Shodno tome, ako hoćemo da smanjimo nivo loših kredita, a da pri tome ne ugrozimo profit, potrebno je da malo prečešljamo politiku nabavke i oslobodimo se viška zaliha.

Takođe, često se ispostavi i da saradnja sa pojedinim kupcima donosi realtivno mali profit naspram potraživanja (novčanih ulaganja u te kupce). Često se desi da je negde taj odnos takav da profit od saradnje sa tim kupcima čini manje od 3% potraživanja od tih kupaca. Drugim rečima, kada se dodaju troškovi finansiranja tih kupaca (troškovi kamate), ispostavi se da zarade tu zapravo ni nema. Takvi kupci i takva potraživanja vam ne trebaju. Ako se njih odreknete nećete izgubiti ništa od profita, a to će direktno doneti dodatni keš za smanjenje loših kredita.

 

Treći način je da restrukturiramo izvore finansiranja (oslobodimo se kratkoročnih kredita koji nam pritiskaju likvidnost i zamenim ih kvalitetnijim izvorima finansiranja).

Strategija je jednostavna. Potrebno je napraviti sastanak sa postojećim kreditorima i redefinisati način saradnje ili pronaći nove kreditore koji će vas ispratiti na način koji je dugoročno održiv i isplativ za sve. Ovde kvalitetno urađen finansijski plan igra ključnu ulogu! Ujedno ovo je nešto što mi radimo i gde možemo poprilično da pomognemo. Za više detalja pogledati OVDE.

Četvrti način sam namerno ostavio za kraj.

 

To je UBEDLJIVO NAJBOLJI NAČIN DA SE OSLOBODITE SVIH LOŠIH KREDITA I NEPOTREBNIH GUBITAKA!

 

Podrazumeva da uvedemo ozbiljan finansijski kontroling, detektujemo gde nam novac curi, zatvorimo te "rupe" i iz viška likvidnosti polako krenemo da se oslobađamo svih nepotrebnih kredita. Suštinski te gubitke smo godinama tolerisali ni ne znajići za njih i finansirali ih između ostalog sa istim tim lošim kreditima. Sada je vreme za preokret!

 

O čemu se radi?

U svakom biznisu nastaju neki nepotrebni gubici (imamo neka ulaganja koja ne opravdavaju troškove) koji umanjuju profit. Sve te gubitke moguće je na vreme videti i sprečiti. Ako to uradimo kako treba, pojaviće nam se višak novca koji ćemo onda upotrebiti da se smanje loši krediti. To je moguće samo ako postoji dobar i pravovremeni sistem izveštavanja (informacije dostupne na klik). Npr, kompanije koje imaju postavljen finansijski kontroling mogu tačno na klik da vide, na kojim proizvodima, kupcima, tržištima odstupaju od plana, koji prodavci su ispod targeta, u kojim troškovnim centrima i na kojim troškovima dolazi do probijanja budžeta, kada se i koliko dugo ovakve stvari dešavaju, ko je za to odgovoran i sve to u realnom vremenu bez dugih i iscrpljujućih mesečnih sastanaka.

I sve to tako da su podaci međusobno ukršteni. Npr: za nekog prodavca možete tačno da vidite na kojim proizvodima, na kojim kupcima, na kojim tržištima je podbacio. Ako i on ima takvu informaciju, sigurno će mu značiti da neke stvari i rezultate popravi.

Finansijski kontroling će Vam na izuzetno moćan način pokazati šta tačno da uradite da povećate profit, a time i izbegnete nepotrebne gubitke. 

Primer jednog takvog izveštaja možete da pogledate na linku OVDE (ukoliko ovo čitate na telefonu okrenite isti horizontalno).

 

Ukoliko vam je sve ovo što ste pročitali interesantno i mislite da bi mogli da vam pomognemo da se oslobodite loših kredita i tegova koji vam vuku biznis na dole budite slobodni da se prijavite za konsultaciju ovde.


Copyright © 2020 Virtus Partners doo. Sva prava su zadržana.