Datum | 13.05.2024
Većina velikih i srednjih preduzeća u Srbiji je u 2023 zabeležila pad profita!
Šta i kako dalje?
Prema podacima APR-a, u našoj zemlji posluje oko 220.000 preduzeća i preduzetnika (podaci za 2022).
Od tih 220.000 preduzeća, svega 2.650 ih je klasifikovano kao velike i srednje firme (1% od ukupnog broja firmi). Ostale firme (njih 99%) su klasifikovane kao male i mikro firme.
Kada se pogleda učešće velikih i srednjih firmi u neto dobiti cele srpske privrede, stvari postaju potpuno drugačije. Verovali ili ne, velike i srednje firme su ostvarile 71% ukupne dobiti cele srpske privrede.
Dakle, ako želite da vidite kako posluje srpska privreda u celini, dovoljno je da pogledate kako posluje ovih 2-3 hiljade firmi i dobićete prilično dobre zaključke za celu privredu.
Pa da ne bi čekali još dva meseca na izveštaj APR-a u kome će biti objavljeni podaci za celu privredu, mi smo uradili preliminarnu analizu rezultata za velike i srednje firme (broj se u međuvremenu povećao na 2.756).
Napominjemo da je u pitanju preliminarna analiza, jer se još uvek prikupljaju podaci, ali verujemo da je uzorak dovoljno relevantan i da se zaključci neće suštinski promeniti.
Šta kažu brojevi?
Idemo redom.
Zaključak 1
Ukupan profit velikih i srednjih firmi u Srbiji je u 2023 iznosio oko 5,9 milijardi EUR i uvećan je za 9% ili oko 484 miliona EUR u odnosu na 2022.
Međutim, ovde treba biti jako oprezan sa zaključkom. Najveće povećanje rezultata je zabeležio EPS (povećao profit za 1,6 milijardi EUR). Drugim rečima, ako isključimo uticaj EPS-a (zbog vanrednog požara koji se desio krajem 2021, EPS je u 2022 poslovao sa gubitkom), velika i srednja preduzeća su zabeležila pad profita (profit je manji za oko 1,1 milijardi EUR), baš kako je prikazano na slici ispod.
Zaključak 2
Većina velikih i srednjih preduzeća (50,4%) je zabeležila pad profita (1.389 firmi) i taj pad je izuzetno velik (pad od 2,8 milijardi EUR tj -70%) i daleko veći od rasta profita (kod firmi koje su imale rast profita)!
Zaključak 3
Najvažniji razlog pada profita (kod kompanija koje su zabeležile pad) je pad prometa.
Zaključak 4
Realan pad prometa je zabeležila velika većina kompanija.
Samo 36% firmi je imalo rast prometa veći od prosečne stope inflacije u Srbiji tokom 2023 (12,5%)*.
*Inflacija je u januaru iznosila 15% da bi do decembra pala na 7%.
A sad za trenutak zastanite i razmislite o ovim brojevima.
Šta vam oni govore?
Nama govore da za veliki deo privrede 2023. godina nije bila baš najbolja godina i da je u mnogim preduzećima potrebno što pre preduzeti određene korektivne akcije kako bi se ovi negativni trendovi zaustavili.
Ovom analizom, nisu obuhvaćene male i mikro firme, ali ako je ovakva situacija sa velikim i srednjim firmama, možemo samo da zamislimo kakav je haos u segmentu mikro i malih firmi.
Šta i kako dalje?
Mislimo da ova analiza jako dobro pokazuje koliko je važno upravljati prodajom.
Pad u prodaji, može da napravi dramatično pogoršanje rezultata. Kasnije je to jako teško nadoknaditi, što i pokazuje slika ispod.
Pad prometa od 22% napravio je štetu u profitu od minus 60%, dok je rast prometa od 21% doprineo povećanju profita od svega 18%.
Dakle, ako hoćete da povećate profit, prva i osnovna stvar je da zaustavite „krvarenje“. Ono se uvek negde dešava… na nekim kupcima, na nekim tržištima, na nekim proizvodima, kod nekih komercijalista… a najčešće ni menadžeri ni prodavci toga nisu sasvim svesni. Međutim, ako se taj problem dijagnostikuje na vreme i primeni odgovarajuća terapija na vreme, pozitivni rezultati će neminovno doći.
I zato je upravljanje prodajom i prihodima jedna od ključnih aktivnosti u svakom biznisu.
Upravljanje prodajom počinje od prikupljanja podataka, obrade tih podataka kako bi se dobile prave informacije, donošenja odluka (šta uraditi, kako, ko…) na bazi tih informacija i na kraju efikasnog sprovođenja tih odluka (akcija + kontrola da li daje rezultat ili ne).
Ovo u teoriji zvuči jednostavno, ali kada se pređe sa teorije na praksu tu već nastaju ozbiljni izazovi.
Zbog mnoštva podataka koji opisuju prodajne transakcije i mnogih anomalija koje mogu da zamagle pa čak i iskrive sliku, jako je teško doći do prave informacije na bazi koje će se doneti i efikasno sprovesti dobre odluke.
Uzmimo samo ovu analizu kao primer.
Da ne znamo da 1% firmi generiše 71% rezultata, verovatno bismo čekali još 2 meseca da krenemo u analizu podataka.
Onda bismo imali ogroman problem da prikupimo sve podatke, jer treba obraditi podatke za svih 220.000 firmi.
Pa ako bi i prikupili te podatke i gledali sve površno, gledali bi verovatno samo prvu tabelu i iz nje zaključili da je sve ok. Promet raste, profit raste, šta je problem?
Ali kada iz analize isključite samo jednu anomaliju (slučaj EPS-a) slika postaje potpuno drugačija i otvaraju se potpuno novi horizonti.
Pošto upravljanje prodajom počinje upravo od obrade podatka i pravih informacija, a kako je to jedan proces koji je dosta izazovan i naporan (naročito za same prodavce), napravili smo jedan jako dobar alat koji u ovome može puno da pomogne. U pitanju je alat koji smo nazvali " P-360“ . Pomoći će vam da lakše ispratite šta vam se u prodaji dešava, gde se radi dobro, a gde se greši… Pomoći će vam da obradite ogromnu količinu podataka i otkrijete brojne skrivene prilike za povećanje prihoda i profita.
Pa ako vas tema zanima, naša preporuka je da za više informacija posetite naš sajt klikom na link OVDE ili nas direktno kontaktirate i zakažete konsultaciju uz kaficu.
Datum | 13.05.2024
Većina velikih i srednjih preduzeća u Srbiji je u 2023 zabeležila pad profita!
Šta i kako dalje?
Prema podacima APR-a, u našoj zemlji posluje oko 220.000 preduzeća i preduzetnika (podaci za 2022).
Od tih 220.000 preduzeća, svega 2.650 ih je klasifikovano kao velike i srednje firme (1% od ukupnog broja firmi). Ostale firme (njih 99%) su klasifikovane kao male i mikro firme.
Kada se pogleda učešće velikih i srednjih firmi u neto dobiti cele srpske privrede, stvari postaju potpuno drugačije. Verovali ili ne, velike i srednje firme su ostvarile 71% ukupne dobiti cele srpske privrede.
Dakle, ako želite da vidite kako posluje srpska privreda u celini, dovoljno je da pogledate kako posluje ovih 2-3 hiljade firmi i dobićete prilično dobre zaključke za celu privredu.
Pa da ne bi čekali još dva meseca na izveštaj APR-a u kome će biti objavljeni podaci za celu privredu, mi smo uradili preliminarnu analizu rezultata za velike i srednje firme (broj se u međuvremenu povećao na 2.756).
Napominjemo da je u pitanju preliminarna analiza, jer se još uvek prikupljaju podaci, ali verujemo da je uzorak dovoljno relevantan i da se zaključci neće suštinski promeniti.
Šta kažu brojevi?
Idemo redom.
Zaključak 1
Ukupan profit velikih i srednjih firmi u Srbiji je u 2023 iznosio oko 5,9 milijardi EUR i uvećan je za 9% ili oko 484 miliona EUR u odnosu na 2022.
Međutim, ovde treba biti jako oprezan sa zaključkom. Najveće povećanje rezultata je zabeležio EPS (povećao profit za 1,6 milijardi EUR). Drugim rečima, ako isključimo uticaj EPS-a ( zbog vanrednog požara koje se desio krajem 2021, EPS je u 2022 poslovao sa gubitkom), velika i srednja preduzeća su zabeležila pad profita (profit je manji za oko 1,1 milijardi EUR), baš kako je prikazano na slici ispod.
Zaključak 2
Većina velikih i srednjih preduzeća (50,4%) je zabeležila pad profita (1.389 firmi) i taj pad je izuzetno velik (pad od 2,8 milijardi EUR tj -70%) i daleko veći od rasta profita (kod firmi koje su imale rast profita)!
Zaključak 3
Najvažniji razlog pada profita (kod kompanija koje su zabeležile pad) je pad prometa.
Zaključak 4
Realan pad prometa je zabeležila velika većina kompanija.
Samo 36% firmi je imalo rast prometa veći od prosečne stope inflacije u Srbiji tokom 2023 (12,5%)*.
*Inflacija je u januaru iznosila 15% da bi do decembra pala na 7%.
A sad za trenutak zastanite i razmislite o ovim brojevima.
Šta vam oni govore?
Nama govore da za veliki deo privrede 2023. godina nije bila baš najbolja godina i da je u mnogim preduzećima potrebno što pre preduzeti određene korektivne akcije kako bi se ovi negativni trendovi zaustavili.
Ovom analizom, nisu obuhvaćene male i mikro firme, ali ako je ovakva situacija sa velikim i srednjim firmama, možemo samo da zamislimo kakav je haos u segmentu mikro i malih firmi.
Šta i kako dalje?
Mislimo da ova analiza jako dobro pokazuje koliko je važno upravljati prodajom.
Pad u prodaji, može da napravi dramatično pogoršanje rezultata. Kasnije je to jako teško nadoknaditi, što i pokazuje slika ispod.
Pad prometa od 22% napravio je štetu u profitu od minus 60%, dok je rast prometa od 21% doprineo povećanju profita od svega 18%.
Dakle, ako hoćete da povećate profit, prva i osnovna stvar je da zaustavite „krvarenje“. Ono se uvek negde dešava… na nekim kupcima, na nekim tržištima, na nekim proizvodima, kod nekih komercijalista… a najčešće ni menadžeri ni prodavci toga nisu sasvim svesni. Međutim, ako se taj problem dijagnostikuje na vreme i primeni odgovarajuća terapija na vreme, pozitivni rezultati će neminovno doći.
I zato je upravljanje prodajom i prihodima jedna od ključnih aktivnosti u svakom biznisu.
Upravljanje prodajom počinje od prikupljanja podataka, obrade tih podataka kako bi se dobile prave informacije, donošenja odluka (šta uraditi, kako, ko…) na bazi tih informacija i na kraju efikasnog sprovođenja tih odluka (akcija + kontrola da li daje rezultat ili ne).
Ovo u teoriji zvuči jednostavno, ali kada se pređe sa teorije na praksu tu već nastaju ozbiljni izazovi.
Zbog mnoštva podataka koji opisuju prodajne transakcije i mnogih anomalija koje mogu da zamagle pa čak i iskrive sliku, jako je teško doći do prave informacije na bazi koje će se doneti i efikasno sprovesti dobre odluke.
Uzmimo samo ovu analizu kao primer.
Da ne znamo da 1% firmi generiše 71% rezultata, verovatno bismo čekali još 2 meseca da krenemo u analizu podataka.
Onda bismo imali ogroman problem da prikupimo sve podatke, jer treba obraditi podatke za svih 220.000 firmi.
Pa ako bi i prikupili te podatke i gledali sve površno, gledali bi verovatno samo prvu tabelu i iz nje zaključili da je sve ok. Promet raste, profit raste, šta je problem?
Ali kada iz analize isključite samo jednu anomaliju (slučaj EPS-a) slika postaje potpuno drugačija i otvaraju se potpuno novi horizonti.
Pošto upravljanje prodajom počinje upravo od obrade podatka i pravih informacija, a kako je to jedan proces koji je dosta izazovan i naporan (naročito za same prodavce), napravili smo jedan jako dobar alat koji u ovome može puno da pomogne. U pitanju je alat koji smo nazvali " P-360“ . Pomoći će vam da lakše ispratite šta vam se u prodaji dešava, gde se radi dobro, a gde se greši… Pomoći će vam da obradite ogromnu količinu podataka i otkrijete brojne skrivene prilike za povećanje prihoda i profita.
Pa ako vas tema zanima, naša preporuka je da za više informacija posetite naš sajt klikom na link OVDE ili nas direktno kontaktirate i zakažete konsultaciju uz kaficu.
Copyright © 2024 Virtus Partners doo. Sva prava su zadržana.