• O nama
  • Usluge
  • Blog
  • Naš tim
  • Reference
  • Kontakt
Online kurs
Povratak na blog/vlog

Datum | 13.05.2024 

Većina velikih i srednjih preduzeća u Srbiji je u 2023 zabeležila pad profita!

Šta i kako dalje?


Prema podacima APR-a, u našoj zemlji posluje oko 220.000 preduzeća i preduzetnika (podaci za 2022).

Od tih 220.000 preduzeća, svega 2.650 ih je klasifikovano kao velike i srednje firme (1% od ukupnog broja firmi). Ostale firme (njih 99%) su klasifikovane kao male i mikro firme.

Kada se pogleda učešće velikih i srednjih firmi u neto dobiti cele srpske privrede, stvari postaju potpuno drugačije. Verovali ili ne, velike i srednje firme su ostvarile 71% ukupne dobiti cele srpske privrede.

Dakle, ako želite da vidite kako posluje srpska privreda u celini, dovoljno je da pogledate kako posluje ovih 2-3 hiljade firmi i dobićete prilično dobre zaključke za celu privredu.

Pa da ne bi čekali još dva meseca na izveštaj APR-a u kome će biti objavljeni podaci za celu privredu, mi smo uradili preliminarnu analizu rezultata za velike i srednje firme (broj se u međuvremenu povećao na 2.756).

Napominjemo da je u pitanju preliminarna analiza, jer se još uvek prikupljaju podaci, ali verujemo da je uzorak dovoljno relevantan i da se zaključci neće suštinski promeniti.

Šta kažu brojevi?


Idemo redom.

Zaključak 1

Ukupan profit velikih i srednjih firmi u Srbiji je u 2023 iznosio oko 5,9 milijardi EUR i uvećan je za 9% ili oko 484 miliona EUR u odnosu na 2022.

Međutim, ovde treba biti jako oprezan sa zaključkom. Najveće povećanje rezultata je zabeležio EPS (povećao profit za 1,6 milijardi EUR). Drugim rečima, ako isključimo uticaj EPS-a (zbog vanrednog požara koji se desio krajem 2021, EPS je u 2022 poslovao sa gubitkom), velika i srednja preduzeća su zabeležila pad profita (profit je manji za oko 1,1 milijardi EUR), baš kako je prikazano na slici ispod.

Zaključak 2

Većina velikih i srednjih preduzeća (50,4%) je zabeležila pad profita (1.389 firmi) i taj pad je izuzetno velik (pad od 2,8 milijardi EUR tj -70%) i daleko veći od rasta profita (kod firmi koje su imale rast profita)!

Zaključak 3

Najvažniji razlog pada profita (kod kompanija koje su zabeležile pad) je pad prometa.

Zaključak 4

Realan pad prometa je zabeležila velika većina kompanija.

Samo 36% firmi je imalo rast prometa veći od prosečne stope inflacije u Srbiji tokom 2023 (12,5%)*.

*Inflacija je u januaru iznosila 15% da bi do decembra pala na 7%.

A sad za trenutak zastanite i razmislite o ovim brojevima.

Šta vam oni govore?

Nama govore da za veliki deo privrede 2023. godina nije bila baš najbolja godina i da je u mnogim preduzećima potrebno što pre preduzeti određene korektivne akcije kako bi se ovi negativni trendovi zaustavili.

Ovom analizom, nisu obuhvaćene male i mikro firme, ali ako je ovakva situacija sa velikim i srednjim firmama, možemo samo da zamislimo kakav je haos u segmentu mikro i malih firmi.

Šta i kako dalje?

Mislimo da ova analiza jako dobro pokazuje koliko je važno upravljati prodajom.

Pad u prodaji, može da napravi dramatično pogoršanje rezultata. Kasnije je to jako teško nadoknaditi, što i pokazuje slika ispod.

Pad prometa od 22% napravio je štetu u profitu od minus 60%, dok je rast prometa od 21% doprineo povećanju profita od svega 18%.

Dakle, ako hoćete da povećate profit, prva i osnovna stvar je da zaustavite „krvarenje“. Ono se uvek negde dešava… na nekim kupcima, na nekim tržištima, na nekim proizvodima, kod nekih komercijalista… a najčešće ni menadžeri ni prodavci toga nisu sasvim svesni. Međutim, ako se taj problem dijagnostikuje na vreme i primeni odgovarajuća terapija na vreme, pozitivni rezultati će neminovno doći.

I zato je upravljanje prodajom i prihodima jedna od ključnih aktivnosti u svakom biznisu.

Upravljanje prodajom počinje od prikupljanja podataka, obrade tih podataka kako bi se dobile prave informacije, donošenja odluka (šta uraditi, kako, ko…) na bazi tih informacija i na kraju efikasnog sprovođenja tih odluka (akcija + kontrola da li daje rezultat ili ne).

Ovo u teoriji zvuči jednostavno, ali kada se pređe sa teorije na praksu tu već nastaju ozbiljni izazovi.

Zbog mnoštva podataka koji opisuju prodajne transakcije i mnogih anomalija koje mogu da zamagle pa čak i iskrive sliku, jako je teško doći do prave informacije na bazi koje će se doneti i efikasno sprovesti dobre odluke.

Uzmimo samo ovu analizu kao primer.

Da ne znamo da 1% firmi generiše 71% rezultata, verovatno bismo čekali još 2 meseca da krenemo u analizu podataka.

Onda bismo imali ogroman problem da prikupimo sve podatke, jer treba obraditi podatke za svih 220.000 firmi.

Pa ako bi i prikupili te podatke i gledali sve površno, gledali bi verovatno samo prvu tabelu i iz nje zaključili da je sve ok. Promet raste, profit raste, šta je problem?

Ali kada iz analize isključite samo jednu anomaliju (slučaj EPS-a) slika postaje potpuno drugačija i otvaraju se potpuno novi horizonti.

Pošto upravljanje prodajom počinje upravo od obrade podatka i pravih informacija, a kako je to jedan proces koji je dosta izazovan i naporan (naročito za same prodavce), napravili smo jedan jako dobar alat koji u ovome može puno da pomogne. U pitanju je alat koji smo nazvali    " P-360“ . Pomoći će vam da lakše ispratite šta vam se u prodaji dešava, gde se radi dobro, a gde se greši… Pomoći će vam da obradite ogromnu količinu podataka i otkrijete brojne skrivene prilike za povećanje prihoda i profita.

Pa ako vas tema zanima, naša preporuka je da za više informacija posetite naš sajt klikom na link OVDE ili nas direktno kontaktirate i zakažete konsultaciju uz kaficu.

I confirm that I am at least 16 years of age or older

I have read and accept any EULA, Terms and Conditions, Acceptable Use Policy, and/or Data Processing Addendum which has been provided to me in connection with the software, products and/or services.

I have been fully informed and consent to the collection and use of my personal data for any purpose in connection with the software, products and/or services.

I understand that certain data, including personal data, must be collected or processed in order for you to provide any products or services I have requested or contracted for. I understand that in some cases it may be required to use cookies or similar tracking to provide those products or services..

I understand that I have the right to request access annually to any personal data you have obtained or collected regarding me. You have agreed to provide me with a record of my personal data in a readable format.

I also understand that I can revoke my consent and that I have the right to be forgotten. If I revoke my consent you will stop collecting or processing my personal data. I understand that if I revoke my consent, you may be unable to provide contracted products or services to me, and I can not hold you responsible for that.

Likewise, if I properly request to be forgotten, you will delete the data you have for me, or make it inaccessible. I also understand that if there is a dispute regarding my personal data, I can contact someone who is responsible for handling data-related concerns. If we are unable to resolve any issue, you will provide an independent service to arbitrate a resolution. If I have any questions regarding my rights or privacy, I can contact the email address provided.
Povratak na blog/vlog

Datum | 13.05.2024 

Većina velikih i srednjih preduzeća u Srbiji je u 2023 zabeležila pad profita!

Šta i kako dalje?


Prema podacima APR-a, u našoj zemlji posluje oko 220.000 preduzeća i preduzetnika (podaci za 2022).

Od tih 220.000 preduzeća, svega 2.650 ih je klasifikovano kao velike i srednje firme (1% od ukupnog broja firmi). Ostale firme (njih 99%) su klasifikovane kao male i mikro firme.

Kada se pogleda učešće velikih i srednjih firmi u neto dobiti cele srpske privrede, stvari postaju potpuno drugačije. Verovali ili ne, velike i srednje firme su ostvarile 71% ukupne dobiti cele srpske privrede.

Dakle, ako želite da vidite kako posluje srpska privreda u celini, dovoljno je da pogledate kako posluje ovih 2-3 hiljade firmi i dobićete prilično dobre zaključke za celu privredu.

Pa da ne bi čekali još dva meseca na izveštaj APR-a u kome će biti objavljeni podaci za celu privredu, mi smo uradili preliminarnu analizu rezultata za velike i srednje firme (broj se u međuvremenu povećao na 2.756).

Napominjemo da je u pitanju preliminarna analiza, jer se još uvek prikupljaju podaci, ali verujemo da je uzorak dovoljno relevantan i da se zaključci neće suštinski promeniti.

Šta kažu brojevi?


Idemo redom.

Zaključak 1

Ukupan profit velikih i srednjih firmi u Srbiji je u 2023 iznosio oko 5,9 milijardi EUR i uvećan je za 9% ili oko 484 miliona EUR u odnosu na 2022.

Međutim, ovde treba biti jako oprezan sa zaključkom. Najveće povećanje rezultata je zabeležio EPS (povećao profit za 1,6 milijardi EUR). Drugim rečima, ako isključimo uticaj EPS-a ( zbog vanrednog požara koje se desio krajem 2021, EPS je u 2022 poslovao sa gubitkom), velika i srednja preduzeća su zabeležila pad profita (profit je manji za oko 1,1 milijardi EUR), baš kako je prikazano na slici ispod.

Zaključak 2

Većina velikih i srednjih preduzeća (50,4%) je zabeležila pad profita (1.389 firmi) i taj pad je izuzetno velik (pad od 2,8 milijardi EUR tj -70%) i daleko veći od rasta profita (kod firmi koje su imale rast profita)!

Zaključak 3

Najvažniji razlog pada profita (kod kompanija koje su zabeležile pad) je pad prometa.

Zaključak 4

Realan pad prometa je zabeležila velika većina kompanija.

Samo 36% firmi je imalo rast prometa veći od prosečne stope inflacije u Srbiji tokom 2023 (12,5%)*.

*Inflacija je u januaru iznosila 15% da bi do decembra pala na 7%.

A sad za trenutak zastanite i razmislite o ovim brojevima.

Šta vam oni govore?

Nama govore da za veliki deo privrede 2023. godina nije bila baš najbolja godina i da je u mnogim preduzećima potrebno što pre preduzeti određene korektivne akcije kako bi se ovi negativni trendovi zaustavili.

Ovom analizom, nisu obuhvaćene male i mikro firme, ali ako je ovakva situacija sa velikim i srednjim firmama, možemo samo da zamislimo kakav je haos u segmentu mikro i malih firmi.

Šta i kako dalje?


Mislimo da ova analiza jako dobro pokazuje koliko je važno upravljati prodajom.

Pad u prodaji, može da napravi dramatično pogoršanje rezultata. Kasnije je to jako teško nadoknaditi, što i pokazuje slika ispod.

Pad prometa od 22% napravio je štetu u profitu od minus 60%, dok je rast prometa od 21% doprineo povećanju profita od svega 18%.

Dakle, ako hoćete da povećate profit, prva i osnovna stvar je da zaustavite „krvarenje“. Ono se uvek negde dešava… na nekim kupcima, na nekim tržištima, na nekim proizvodima, kod nekih komercijalista… a najčešće ni menadžeri ni prodavci toga nisu sasvim svesni. Međutim, ako se taj problem dijagnostikuje na vreme i primeni odgovarajuća terapija na vreme, pozitivni rezultati će neminovno doći.

I zato je upravljanje prodajom i prihodima jedna od ključnih aktivnosti u svakom biznisu.

Upravljanje prodajom počinje od prikupljanja podataka, obrade tih podataka kako bi se dobile prave informacije, donošenja odluka (šta uraditi, kako, ko…) na bazi tih informacija i na kraju efikasnog sprovođenja tih odluka (akcija + kontrola da li daje rezultat ili ne).

Ovo u teoriji zvuči jednostavno, ali kada se pređe sa teorije na praksu tu već nastaju ozbiljni izazovi.

Zbog mnoštva podataka koji opisuju prodajne transakcije i mnogih anomalija koje mogu da zamagle pa čak i iskrive sliku, jako je teško doći do prave informacije na bazi koje će se doneti i efikasno sprovesti dobre odluke.

Uzmimo samo ovu analizu kao primer.

Da ne znamo da 1% firmi generiše 71% rezultata, verovatno bismo čekali još 2 meseca da krenemo u analizu podataka.

Onda bismo imali ogroman problem da prikupimo sve podatke, jer treba obraditi podatke za svih 220.000 firmi.

Pa ako bi i prikupili te podatke i gledali sve površno, gledali bi verovatno samo prvu tabelu i iz nje zaključili da je sve ok. Promet raste, profit raste, šta je problem?

Ali kada iz analize isključite samo jednu anomaliju (slučaj EPS-a) slika postaje potpuno drugačija i otvaraju se potpuno novi horizonti.

Pošto upravljanje prodajom počinje upravo od obrade podatka i pravih informacija, a kako je to jedan proces koji je dosta izazovan i naporan (naročito za same prodavce), napravili smo jedan jako dobar alat koji u ovome može puno da pomogne. U pitanju je alat koji smo nazvali    " P-360“ . Pomoći će vam da lakše ispratite šta vam se u prodaji dešava, gde se radi dobro, a gde se greši… Pomoći će vam da obradite ogromnu količinu podataka i otkrijete brojne skrivene prilike za povećanje prihoda i profita.

Pa ako vas tema zanima, naša preporuka je da za više informacija posetite naš sajt klikom na link OVDE ili nas direktno kontaktirate i zakažete konsultaciju uz kaficu.

I confirm that I am at least 16 years of age or older

I have read and accept any EULA, Terms and Conditions, Acceptable Use Policy, and/or Data Processing Addendum which has been provided to me in connection with the software, products and/or services.

I have been fully informed and consent to the collection and use of my personal data for any purpose in connection with the software, products and/or services.

I understand that certain data, including personal data, must be collected or processed in order for you to provide any products or services I have requested or contracted for. I understand that in some cases it may be required to use cookies or similar tracking to provide those products or services..

I understand that I have the right to request access annually to any personal data you have obtained or collected regarding me. You have agreed to provide me with a record of my personal data in a readable format.

I also understand that I can revoke my consent and that I have the right to be forgotten. If I revoke my consent you will stop collecting or processing my personal data. I understand that if I revoke my consent, you may be unable to provide contracted products or services to me, and I can not hold you responsible for that.

Likewise, if I properly request to be forgotten, you will delete the data you have for me, or make it inaccessible. I also understand that if there is a dispute regarding my personal data, I can contact someone who is responsible for handling data-related concerns. If we are unable to resolve any issue, you will provide an independent service to arbitrate a resolution. If I have any questions regarding my rights or privacy, I can contact the email address provided.

Copyright © 2024 Virtus Partners doo. Sva prava su zadržana.

{:lang_general_banner_cookie_disclaimer}
{:lang_general_banner_cookie_privacy} {:lang_general_banner_cookie_cookie}